Påbörja arbetet med en nollbasbudget

Örebro kommun står inför stora ekonomiska utmaningar, liksom många, om inte alla, kommuner och regioner i landet. Förklaringarna till varför är många, differens mellan åldersgrupper med fler äldre att försörja och/eller fler yngre att ta hand om kommer ofta upp i diskussionen. Kraftigt ökad befolkning via invandring där infrastrukturen i landet inte har hängt med likaså. Samt den springande punkten om corona-effekter och pågående lågkonjunktur. Grundförklaringen är på kommunal nivå bara delvis relevant, självklart måste problematiken bakom en minskad skattekraft identifieras och lösas i sin helhet, men i den takt som skattekraften minskar ses ingen lösning att finna på kort sikt. Allt som oftast landar det lokalt in i de tre olika diskussionerna: mer generella bidrag från staten, öka skatten eller besparingskrav på verksamheterna. Men de viktigaste frågorna att ta tag i är var det slösas och vilka historiska beslut som påverkar ekonomin negativt och som skulle kunna tas bort.

För att en gång för alla komma tillrätta med ekonomin och inte enbart varje år småjustera på en ackumulerad budget, krävs ett omtag. Det måste till ett grundläggande arbete, där varje utgift kommunen har ska ifrågasättas utifrån lagkrav, nödvändighet, negativa/positiva effekter och om det kan göras billigare men bättre eller på ett annat sätt. En nollbasbudget bygger på att man börjar om från noll och noggrant går igenom varenda utgift. Med detta kan man inte bara för sig själv i detalj presentera vad man lägger pengar på, det skapar också öppna och transparenta möjligheter för politisk prioritering och diskussion. Arbetet med en nollbasbudget är dock extremt arbetskrävande och tar lång tid att genomföra.

Målet med detta är att renodla ekonomin och ha ett tydligt grepp om varenda skattekrona, med huvudsyftet att inte bara klara sig galant inför kommande år, utan tydligt stå rustad inför framtidens utmaningar många år framöver. Genom att överge enbart ackumulerad budget och övergå till nollbasbudget under lämpliga intervaller och däremellan ha en ackumulerad budget som bygger på den senaste nollbasbudgeten undviks onödiga utgifter som ingen vet varför de finns.

Motion – Påbörja arbetet med en nollbasbudget