Effektivisera de kommunala processerna

Mycket bra arbete utförs i kommunen men förbättringsmöjligheter för formerna finns. Alla skulle vinna på att fokusera bättre på kärnverksamheten, minska onödigt arbete och administration. Medborgare, företagare och andra berörda av kommunens verksamhet behöver få effektivare hantering av ärenden. Fler potthål behöver lagas och färre papper skrivas, företagares ansökningar och nödvändigt byggande ska gynnas, inte hindras av för långa administrativa byggprocesser. En konkret effektiviseringsgrad behöver sättas upp, man behöver arbeta med processer, införa lösningsinriktad ledning och styrning baserad på minimering av brister och onödigt arbete.

Delundersökningar visar att medborgare är missnöjda med kontakt, service och konkret utförandet av kärnuppdrag som man menar tar för lång tid, utförs dåligt eller inte alls. Nämndsammanträden kan vara mycket långa med föredragningar om detaljer utan presentation av analys eller sammanfattning. Många gånger presenteras för politiker nytt arbete med undersökningar, samverkanssatsningar och projekt utan kärn-mål. Exempel på lång handläggning är att byggprocessen förlängs generellt. Enligt analysföretag och Näringslivets regelnämnd har den kommunala handläggningstiden har ökat med i snitt 12 månader på fem år. Variation och lång handläggning är negativt. Det hindrar företagande, jobbmöjligheter och utveckling. Överdriven styrning och administration hotar välfärd och utveckling enligt styrningsstrateger och formulärstyrningen tar mer och mer över – dokumentation och handläggning ökar. En effektiviserande metod såsom Lean kan användas som åtgärd, en praxis använd inom näringslivet, som med fördel även bör kunna användas i kommunen. Lean innebär kortfattat att skapa behövligt värde med färre resurser och att minska ”waste” – minska onödigt arbete.

Onödigt arbete och tidsläckage måste arbetas bort och fokus ligga på kärnuppdraget i allt som görs. Detta för att minska kostnader för kommunverksamhet, leva upp till medborgarnas, företagares och andra berördas behov. Det bör gälla både i förvaltningar och i möten i de politiska forumen såsom nämnder. Mötestider och föredragningar behöver vara meningsfulla och effektiva, sådana kan göras betydligt kortare med presentation av sammanfattning samt det skriftliga materialet om detaljer utgöra komplement. Nytt arbete som samverkansformer och projekt får inte växa till nackdel för kärnverksamhet. Det bör finnas ett tydligt gynnandeuppdrag för kärnverksamhet och effektivt genomförande.

Motion – Effektivisera de kommunala processerna