Vi Sverigedemokrater i Uppsala delar helt och hållet Peter Forsgrens uppfattning om den katastrofala trafiksituationen i vår stad Uppsala. Men det handlar inte bara om att det är svårt att ta sig fram – Socialdemokraterna och Miljöpartiet verkar aktivt vilja försvåra framkomligheten och göra resvägar onödigt tidskrävande.
För att inte tala om det överflöd av farthinder som fullkomligt pepprats ut över staden, till skada för både bilar, bussar och busschaufförer.
Peter efterlyser politiska partier som delar hans frustration – och där vill vi lyfta fram Sverigedemokraterna. Vi har under lång tid ifrågasatt och motsatt oss den politik som förstör stadens trafikflöde.
Vi har konsekvent sagt nej till de korta, avstängda vägsnuttarna och den absurda mängden vägbulor som vänsterstyret har spritt ut över hela stadskärnan. Idag går det inte att ta sig genom Uppsala utan att ständigt behöva bromsa och gasa för att hantera alla farthinder. Det är ett ineffektivt och dåligt genomtänkt sätt att planera trafikflödet.
Ett vänsterstyre som vägrar ta debatten
Vi Sverigedemokrater i Uppsala har under åren lyft den här frågan flera gånger, både i UNT:s debattartiklar och i fullmäktige. Den som söker på UNT kan enkelt hitta våra tidigare texter där vi varnat för de negativa konsekvenserna av denna huvudlösa trafikplanering.
Vår senaste strid mot vänsterstyrets trafikpolitik handlar om ett överklagande till förvaltningsrätten. Trots att trafiksituationen i Uppsala är en uppenbar fråga av stort allmänintresse, vill det nuvarande styret inte ens erkänna det. Vi begärde att kommunen skulle redogöra för om de har någon plan på att kontakta regionen för att lösa problemet med alla sönderslagna bussar och sjukskrivna busschaufförer – som tvingas köra över dessa farthinder dag ut och dag in.
Men istället för att ta ansvar för sin misslyckade trafikpolitik, valde styret att ducka. De vägrar till och med att låta oss ställa en interpellation i ärendet under fullmäktige!
Vad är vänsterstyret rädda för?
Att försöka tysta en debatt på det här sättet är både fegt och odemokratiskt. I en öppen demokrati måste även obekväma frågor få diskuteras. Trafikkaoset i Uppsala är en realitet som drabbar tusentals människor varje dag – men vänsterstyret vill hellre sopa problemen under mattan än att ta tag i dem.
Vi Sverigedemokrater i Uppsala kommer fortsätta kämpa för en trafikpolitik som sätter Uppsalaborna först. Vi vill ha en stad där trafiken flyter på smidigt, där kollektivtrafiken fungerar utan att fordon slås sönder och där politiker vågar ta ansvar istället för att gömma sig bakom undanflykter.
Uppsala förtjänar bättre än detta hinderbaneliknande kaos.
När du besöker en webbplats kan den lagra eller hämta information från din webbläsare, mestadels i form av cookies. Det kan vara information om dig, dina preferenser eller din enhet och används oftast för att webbplatsen ska fungera korrekt. Informationen som samlas in om dig brukar inte kunna användas för att identifiera dig som individ, det kan dock ge dig en mer personlig webbupplevelse. Eftersom vi respekterar din integritet kan du välja att inte tillåta vissa typer av cookies.
Du kan även välja vilken typ av kakor du vill ha genom att klicka på Inställningar.
Läs vår integritetspolicyVälj vilken typ av kakor du vill acceptera. Ditt val kommer att sparas i ett år.
Läs vår integritetspolicyNödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, såsom sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatser genom att samla och rapportera in information anonymt.
För att vår webbplats ska prestera så bra som möjligt under ditt besök. Om du nekar de här kakorna kommer viss funktionalitet att försvinna från webbplatsen.
Cookies för marknadsföring används för att spåra besökare på webbplatser. Avsikten är att visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare, och därmed mer värdefull för utgivare och tredjepartsannonsörer.