När den nybyggda Tullgarnsbron öppnas vill det nuvarande vänsterstyret i Uppsala begränsa biltrafiken på Islandsbron. Det är ännu ett i raden av ogenomtänkta beslut som försämrar framkomligheten och försvårar vardagen för Uppsalaborna.
Att redan från start hindra bilar från att använda Islandsbron är rent ut sagt ologiskt. Hur kan man fatta beslut om trafikflöden utan att först se hur de faktiskt utvecklas? Genom att tvinga all biltrafik över den nya bron istället för att låta bägge broarna avlasta varandra, skapas onödiga köer och ineffektiva resvägar.
Det naturliga hade varit att låta båda broarna vara öppna för trafik och utvärdera flödena över tid. I början skulle många förare säkert fortsätta att ta Islandsbron av gammal vana, men med tiden skulle Tullgarnsbron successivt ta över en del av trafiken och minska belastningen på Islandsbron. Det är först efter en längre period som vi faktiskt kan se hur de två broarna påverkar varandra.
Att istället tvinga bilister att ta långa omvägar är skadligt på flera plan. Det skapar mer utsläpp, sämre luftkvalitet och längre restider. Uppsalaborna tvingas lägga både tid och pengar på att köra onödiga extrakilometer, bara för att tillfredsställa vänsterstyrets ideologiska motstånd mot biltrafik.
Socialdemokraternas Rafael Waters, ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden, har själv sagt till UNT att 80 procent av biltrafiken över Islandsbron sker för att det saknas bättre alternativ. Just därför borde en ny bro innebära en avlastning – inte en förevändning för att stänga av den gamla. Om trafikflödet över Islandsbron minskar kraftigt tack vare Tullgarnsbron, finns det inga rationella skäl att förbjuda biltrafik där.
Den här typen av beslut från det nuvarande styret är tyvärr inget nytt. Om och om igen ser vi hur biltrafiken begränsas utan att det leder till verkliga förbättringar. Korta gator och viktiga genomfarter stängs av utan att det finns en tydlig plan för hur trafikflödena ska fungera bättre.
På vilket sätt klimatet eller luftkvaliteten förbättras genom att tvinga bilar att ta långa omvägar är en gåta. Det verkar snarare handla om en ideologisk kamp mot bilismen än om en faktisk vilja att förbättra stadens trafiksystem.
Sverigedemokraterna står för en politik där framkomlighet och förnuftiga trafiklösningar går före symbolpolitik. Vi kommer att fortsätta kämpa för att Uppsalaborna ska kunna ta sig fram på det mest effektiva sättet – utan onödiga hinder och ineffektiva omvägar.
När du besöker en webbplats kan den lagra eller hämta information från din webbläsare, mestadels i form av cookies. Det kan vara information om dig, dina preferenser eller din enhet och används oftast för att webbplatsen ska fungera korrekt. Informationen som samlas in om dig brukar inte kunna användas för att identifiera dig som individ, det kan dock ge dig en mer personlig webbupplevelse. Eftersom vi respekterar din integritet kan du välja att inte tillåta vissa typer av cookies.
Du kan även välja vilken typ av kakor du vill ha genom att klicka på Inställningar.
Läs vår integritetspolicyVälj vilken typ av kakor du vill acceptera. Ditt val kommer att sparas i ett år.
Läs vår integritetspolicyNödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, såsom sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatser genom att samla och rapportera in information anonymt.
För att vår webbplats ska prestera så bra som möjligt under ditt besök. Om du nekar de här kakorna kommer viss funktionalitet att försvinna från webbplatsen.
Cookies för marknadsföring används för att spåra besökare på webbplatser. Avsikten är att visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare, och därmed mer värdefull för utgivare och tredjepartsannonsörer.