Den 13 april 2025 gjorde SD Staffanstorp ett spännande nedslag i historien – bokstavligt talat. Vi besökte den massiva bunkern i Gullarp utanför Eslöv, en 740 kvadratmeter stor underjordisk anläggning från kalla kriget.
Bunkern är byggd för att skydda 77 personer i upp till tre månader vid krig eller kris, och är konstruerad för att tåla en direktträff av en 500 kilos bomb. Med två våningsplan, våningssängar i tre nivåer, egen vattenförsörjning, en rejäl dieselgenerator och avancerade filter mot kemiska och nukleära vapen.
Staffanstorps kommun blev nyligen ny ägare till denna unika anläggning för 11,5 miljoner kronor, vilket är ett fynd jämfört med vad det skulle kosta att bygga något liknande i dag.
När du besöker en webbplats kan den lagra eller hämta information från din webbläsare, mestadels i form av cookies. Det kan vara information om dig, dina preferenser eller din enhet och används oftast för att webbplatsen ska fungera korrekt. Informationen som samlas in om dig brukar inte kunna användas för att identifiera dig som individ, det kan dock ge dig en mer personlig webbupplevelse. Eftersom vi respekterar din integritet kan du välja att inte tillåta vissa typer av cookies.
Du kan även välja vilken typ av kakor du vill ha genom att klicka på Inställningar.
Läs vår integritetspolicyVälj vilken typ av kakor du vill acceptera. Ditt val kommer att sparas i ett år.
Läs vår integritetspolicyNödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, såsom sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatser genom att samla och rapportera in information anonymt.
För att vår webbplats ska prestera så bra som möjligt under ditt besök. Om du nekar de här kakorna kommer viss funktionalitet att försvinna från webbplatsen.
Cookies för marknadsföring används för att spåra besökare på webbplatser. Avsikten är att visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare, och därmed mer värdefull för utgivare och tredjepartsannonsörer.