Invigning av Skurup familjecentral

Under torsdagen 19/3 var det invigning av Skurup familjecentral av SD´s Ingvar Wennersten och primärvårdsnämndens ordförande Lisa Flinth.

Nedan är Ingvars tal för de som inte möjlighet närvara:

Hej alla och välkomna till denna på sitt sätt historiska dag.

Skurup är en kommun i väldigt snabb utveckling. Mycket av det som det satsats på är ungdomar, jag tänker på skolor, idrottsplatsen, skatebanan lekplatser, badbryggan, scenen i parken mm ser vi framåt är det badhus , som glädjer alla , ny skola och säkert något jag glömt. Sedan har kommunen utvecklat äldreomsorgen på många sätt.

Men idag är det något helt annat. Vad många anser den viktigaste perioden i ett liv, början som lägger grunden för framtiden. Planerad under flera år och en avsiktsförklaring 2018 utreda en familjecentral i Skurup.

Ibland säger man att ensam är stark, i detta fall helt fel här är det samarbete med Region Skåne som gäller.

Kommunala beslut är oftast korrekta men lite torra. Men i detta fall vill jag läsa, bara några rader, för det berör mig. Inriktningen är barnen och deras föräldrar.

Familjecentralen skall vara den självklara mötesplatsen för föräldrar att söka hjälp och stöd på och en väg till rätt hjälp på rätt nivå för familjen som alltid ska uppleva att de kommit rätt med sina frågor.

I centrum står barnen.

Därför är med stor glädje jag får stå här och inviga denna familjecentral i Skurup.

En familjecentral är så mycket mer än bara en plats eller en verksamhet – det är en mötespunkt. En trygg plats där barn får växa, där föräldrar får stöd och där familjer kan känna gemenskap. Här samlas viktiga funktioner under samma tak, med barnets bästa i centrum.

Det här är en satsning på framtiden. För när vi investerar i våra barn och unga, då investerar vi i hela samhället. Trygghet, hälsa och goda uppväxtvillkor är grunden för ett starkt och välmående Skurup.

Jag vill rikta ett varmt tack till alla som har varit med och gjort detta möjligt – från planering till genomförande. Ert engagemang och arbete har lett fram till något som kommer att göra verklig skillnad för många familjer.

Till er som kommer att arbeta här vill jag säga: ni har en oerhört viktig uppgift. Ni möter människor i olika skeden av livet, och ert bemötande, er kunskap och ert engagemang kommer att betyda mer än ni kanske själva inser.

Och till alla familjer: detta är er plats. Här ska ni känna er välkomna, sedda och trygga.

Med dessa ord är det mig en stor glädje att förklara familjecentralen i Skurup invigd.