Kvalitetssäkrat kontrollsystem för föreningsbidrag

Den odemokratiska organisationen Ibn Rushd fick så sent som 2023 bidrag av Örebro kommun. Bidrag utbetalades trots att organisationen inte hade verksamhet och trots att värdegrunden kan ifrågasättas på flera sätt. Det tyder på att en fungerande process för krav och kontroller saknas. Därför behöver ett riskbaserat kontrollsystem för föreningsbidrag skapas.

Den 6 november 2024 debatterades undertecknads interpellation om kvalitetsstyrning av systemet för föreningsbidrag. Där redogjorde Anton Johansson (S) för hur man arbetar med detta i kommunen. Det framgick av Johansson och i den övriga debatten, att det finns olika system för olika sorters bidrag och att kontroller sker först i efterhand av utbetalade bidrag. Man gör också stickkontroller.

Undertecknad begärde i början av november ut att få styrdokumentet/-en för hantering och kontroll av föreningsbidrag. Det som levererades var styrdokumentet ”Allmänna villkor – Bidrag till ideella föreningar inom KFN”. Kraven på föreningarna för att komma ifråga för bidrag, framgår. I styrdokumentet noteras också att kommunen har rätt att när som helst besöka verksamheten och begära in uppgifter för föreningar som under de senaste tre åren sökt bidrag och återkräva stöd om det utbetalats på felaktiga grunder. Kommunen kan neka bidrag och bokningar av lokaler om felaktiga uppgifter lämnats och polisanmälan kan komma att ske. Även andra skäl uppges kunna gälla för avslag och avstängning. Villkoren är nya från och med 2024. Det finns även för olika bidrag, olika krav på redovisning.

Det tycks, enligt svar från kommunen på förfrågan från undertecknad och av debatten den 6 november alltså inte finnas någon enhetlig bestämd dokumenterad hantering eller beskrivning av hur kontrollerna av föreningsbidrag genomförs. Det som finns är kriterier för föreningarnas ansökan och gällande krav från kommunen. Men ingen struktur för kontroller.

Ett enhetligt kontrollsystem med tydliga krav och riskbedömning behöver skapas för samtliga föreningsbidrag, det bör inte finnas olika kravställningar och kontrollsystem för olika föreningsbidrag i kommunen, utan likvärdig hantering gälla. Kontroller ska ske innan stöd beviljas, för att säkerställa att kraven uppfylls. Utöver det ska kontroller också ske av handlingar och av verksamheterna som beviljats stöd, i efterhand. Kontroller ska innefatta riskanalys, konkret hantering av aktuella uppgifter och avvikelser, och ske transparent samt dokumentation och återrapportering ska göras om hur föreningar och bidrag hanteras och kontrolleras. Den checklista PWC tagit fram för Sveriges kommuner och regioner ska användas inom kontrollsystemet: https://www.pwc.se/sv/offentlig-sektor/att-forebygga-valfardsbrott-mars-2024_.pdf

Motion – Kvalitetssäkrat kontrollsystem för föreningsbidrag