Tack till Bengt Bergqvist och Jenny Sellsve (S) för att de förtydligat beslutet om borgensåtagandet för Norrtåg som nyligen togs i regionfullmäktige.

De inleder med att försäkra oss om att skattebetalarna inte ska behöva stå för kostnaderna om Norrtåg skulle hamna i ekonomiska problem.

Vi i Sverigedemokraterna ville genom en återremiss få mer information om varför Norrtågs utredning endast ledde till tre förslag för att säkra framtida likviditet, förslag som enbart kom fram till införsel av mer pengar.

Däremot nämns ingenting om att upprätta reserver, förändrad budgetering för att täcka låga månader, minska kostnaderna, öka intäkterna eller andra sätt att förbättra likviditeten. Just nu har bolaget bara cirka två miljoner kronor i kassan, vilket är bekymmersamt lite för en sådan regionalt viktigt verksamhet.

Det är märkligt att Socialdemokraterna inte ser riskerna med denna borgen, då det står uttryckligen i underlaget att ”Risken för detta borgensåtagande är relativt hög då inga tillgångar finns i bolaget och det egna kapitalet endast uppgår till 2 miljoner kronor.” Detta väljer Socialdemokraterna och de andra partierna att helt ignorera, utan motkrav eller ens skälig försiktighet genom att utröna vilka andra alternativ som kan göras antingen istället för, eller vid sidan av en mindre kredit.

Vi tycker att ni båda kan redogöra för allmänheten i ett svar hur Norrtågs finansiering ser ut och hur mycket av regionskatten som faktiskt går till Norrtåg. Men också vem som betalar räntan när en eventuellt utnyttjad kredit ska in, eller ekonomin vacklar.

Blir det skattebetalarna eller resenärerna som faktiskt nyttjar Norrtåg?