Viktigt med rätt fakta i debatten kring Åstorps kommunhus

Vi har en vision – ett framtidens Åstorp som vi bygger tillsammans. På nationaldagen i Perslund firades Åstorps kommuns roll som en järnvägsknut sedan 1875. Glädjande kunde vi höra att ca 1600 personer pendlar ut och in till Åstorp via tåg varje dag. Vi fortsätter kämpa för en förlängning av Söderåsbanan till Ängelholm. Kollektivtrafiken är en viktig del i framtidens Åstorp.

Sedan några år finns en ny centrumdel Björnekulla ås detaljplanerad. Denna del ligger på kort gångavstånd från järnvägsstationen (där fruktindustrin tidigare låg). Här planeras att byggas uppemot 350 bostäder och ett nytt kommunhus. Just nu florerar det en siffra på 300 mkr för att bygga detta nya kommunhus. Vi vill förtydliga vad som gäller.

För själva kommunhuset finns en estimerad investering på 180 mkr, vilket kommer att ge kommunen en hyreskostnad på ca 11 mkr om året. Nettokostnaden blir dock lägre då kommunen idag hyr olika lokaler runt om i Åstorp.

Järnvägsövergången och parkeringshuset som är planerade är inte hänfört till kommunhuset. Järnvägsövergången binder ihop hela Öster och Björnås, och är även en förutsättning för att exploatera centrumdelen Björnekulla ås. Med fler familjer som bosätter sig här är tillgänglighet och därtill säkerhet för att undvika spring på spåren viktiga aspekter.

Allt är en del av hur vi utvecklar framtidens Åstorp, som vi bygger för kommande generationer.

Skolors byggnationer är på bana. Vi ligger i startgroparna för LSS- och äldreboende. Nu är det dags att ta ansvar även för de medarbetare som idag sitter utspritt i undermåliga lokaler.

Dessa medarbetare ska tillsammans med den politiska ledningen se till att hela Åstorps kommun ska utvecklas och blomstra även de nästkommande 150 åren.

Peter Lindberg, kommunalråd (SD)
Wiveca Andreasson, gruppledare (M)
Filip Ekström, ordförande (KD)