Lucka 4. Fler elever knäcker läskoden i förskoleklassen

Vi ser en positiv utveckling när det gäller läsförståelse hos de yngre eleverna.

Alla skolor har nu skolbibliotek. De flesta förskolor erbjuder bokpåsar eller kapprumsbibliotek, vilket stimulerar barnens läslust redan från tidig ålder.

Under det senaste läsåret togs en kommunövergripande språkplan fram, som utgår från forskning och beprövad erfarenhet. Lästester genomförs enligt en handlingsplan för att säkerställa likvärdig bedömning. Testresultaten används för att sätta in rätt stödinsatser.

Pedagogerna i förskoleklass har fått utbildning i både Bornholmsmodellen och ljudningsmetoden.

Samarbetet med biblioteken stärks ytterligare genom införandet av en ny biblioteksplan.

Dessutom tar vi tillvara på Kvidinge skolas arbetssätt för att sprida goda exempel till andra skolor, och planerar en särskild utbildningsinsats inom läsning och läsförståelse för lärarna i årskurs 4–6.

Utifrån insatserna som genomförts och insatserna som planeras framöver kommer en samsyn kring läsningens betydelse att skapas hos pedagogerna samt metoderna som alla ska använda.

Genom den fortsatta satsningen på bokpåsar och kapprumsbibliotek på förskolorna uppmärksammas även vikten av läsning samt samarbetet med hemmet kring läsningen.